0 800 303 0859-18пн-пт
Меню

Онлайн медицина: переваги еHealth-системи

8 Кві. 2020

Вадим Терентюк, заступник директора ТОВ “АЛТ Україна ЛТД”, керівник напрямку «Лабораторні і Медичні інформаційні системи» розповів про те, що таке система eHealth і її переваги для медиків і пацієнтів

Онлайн медицина: переваги еHealth-системи

Українська система охорони здоров’я переходить на новий рівень розвитку. Справжнім проривом в цьому процесі стало впровадження системи eHealth, яка об’єднає всі галузі охорони здоров’я в єдиний інформаційний простір. З 2019 року до системи приєдналися медустанови первинної медичної допомоги. На черзі – установи вторинної і третинної ланки. eHealth – система, мета якої поліпшити якість медичної допомоги населенню. Також програмний продукт дасть змогу реалізувати головний принцип медичної реформи – “гроші йдуть за пацієнтом”.

Що таке eHealth

Діджиталізація системи охорони здоров’я – логічний крок на шляху її розвитку. Система eHealth – державна інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для автоматизації обліку медичних послуг та управління медичною інформацією в цифровому вигляді. Система об’єднує різні галузі охорони здоров’я – медпрактику, управління медичними закладами, медичне право, фармацевтику та інформаційні сервіси для пацієнтів.

Для більш глибокого розуміння, що є система eHealth, поняття варто розділити на два принципові напрямки.

1. Спеціальні інформаційні технології та продукти, що використовуються в професійному середовищі: лікарями, фармацевтами, профільними держслужбовцями та керівниками медичних установ
2. Сервіси для пацієнтів, які підвищують доступність медичних послуг

До спеціалізованих продуктів eHealth можна віднести:

  • інформаційні системи: медичну і лабораторну
  • програми для обліку: фармацевтичні, для обліку кадрів та інше
  • програмні продукти телемедицини

Тобто, всі ІТ-рішення, ключове завдання яких полягає в автоматизації роботи фахівців вузької сфери професійної діяльності.

Такі продукти вже взяли на озброєння багато приватних клінік в країні. Вони впровадили в роботу медичні інформаційні системи (МІС), які дають змогу ефективно управляти всіма процесами роботи медустанови. МІС значно спрощують роботу медиків, автоматизують щоденні завдання і дають змогу лікарю сфокусуватися на діагностуванні і лікуванні пацієнтів. Щоб підняти історію хвороби пацієнта, лікарю не потрібно шукати потрібну інформацію в архівах, він може знайти її в системі лише в кілька кліків. В електронній картці пацієнта, що зберігається в системі, зібрані всі необхідні дані – анамнез, попередні діагнози, призначені медикаменти, результати лабораторних досліджень, інформація про алергії і протипоказання, інше.

Такі продукти вже взяли на озброєння багато приватних клінік в країні. Вони впровадили в роботу медичні інформаційні системи (МІС), які дають змогу ефективно управляти всіма процесами роботи медустанови. МІС значно спрощують роботу медиків, автоматизують щоденні завдання і дають змогу лікарю сфокусуватися на діагностуванні і лікуванні пацієнтів. Щоб підняти історію хвороби пацієнта, лікарю не потрібно шукати потрібну інформацію в архівах, він може знайти її в системі лише в кілька кліків. В електронній картці пацієнта, що зберігається в системі, зібрані всі необхідні дані – анамнез, попередні діагнози, призначені медикаменти, результати лабораторних досліджень, інформація про алергії і протипоказання, інше.

Пацієнти таких комерційних медустанов також відчули на собі всі переваги електронізації медичного обслуговування. Їм не потрібно переказувати всю історію хвороби під час кожного візиту до фахівця, зберігати довідки, результати аналізів і висновки лікаря у паперовому вигляді – все це вони можуть подивитися в особистому кабінеті системи. Також пацієнтові більше не потрібно чекати своєї черги під кабінетом фахівця, бо прийом проводиться в чітко встановлений час.

Інформаційні сервіси для пацієнтів, скориставшись якими громадяни можуть дистанційно дізнатися актуальний розклад того чи іншого фахівця, отримати необхідну інформацію про клініку і ознайомитися з відгуками інших пацієнтів про якість лікування – важлива складова E-Health.

Є ще один важливий напрямок професійного використання еHealth – це управління охороною здоров’я на рівні держави і, зокрема, на рівні Міністерства охорони здоров’я.

Як працює eHealth і як в ній зареєструватися

Структурно система eHealth складається з центрального компонента і під’єднаних до нього програмних продуктів – МІС, мобільних сервісів для пацієнтів.

Центральний компонент eHealth МОЗ – це своєрідна центральна база даних, яка є головною ланкою, що акумулює всю інформацію з усіх медичних установ країни. Також він вирішує завдання реєстрації та обліку медичних закладів, лікарів, договорів на надання медичних послуг сімейними лікарями.

До центрального компоненту eHealth вже підключені різні медичні інформаційні системи на місцях – в амбулаторіях, центрах первинної медико-санітарної допомоги та ін.

Усі медичні установи незалежно від форми власності і типу управління, які будуть надавати послуги пацієнтам за кошти бюджету, зобов’язані реєструватися в центральному компоненті еHealth МОЗ України та звітувати про обсяги наданої медичної допомоги, нести відповідальність за її якість.

Як зареєструватися і приєднатися до системи читайте тут.

Як вже відзначили, еHealth – інструмент, який дасть змогу реалізувати головний принцип реформи охорони здоров’я – “гроші йдуть за пацієнтом”. Система накопичує і обробляє інформацію про діяльність медичних установ, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, веде облік наданих послуг. Ця інформація дозволить в перспективі зробити процес фінансування більш об’єктивним і прозорим.

Друга важлива ланка еHealth – медичні інформаційні системи, які за певними технічними правилами під’єднуються до центрального компоненту і дають можливість медичним закладам надсилати дані в центральний компонент еHealth МОЗ України.

Впровадження eHealth: перші результати

За даними офіційної статистики, до системи eHealth вже приєдналися 1709 українських медустанов, 1291 аптека, понад 29000 пацієнтів і 25000 лікарів. Серед тих, хто вже зміг оцінити всі переваги eHealth на практиці – медустанови і жителі міста Черкаси. У червні 2019 року в місті було реалізовано унікальний для країни проект – впроваджено комплексну інформаційну медичну систему «ЕМСІМЕД», яка об’єднала всі центри первинної медико-санітарної допомоги та поліклініки міста. Тут вже працює електронна реєстрація пацієнтів, електронна картка пацієнта, а в поліклініках зникли черги: жителі міста можуть записуватися на прийом до лікарів через Інтернет.

Сукупність сервісів еHealth істотно підвищує якість результатів медичного обслуговування і задоволеність пацієнтів. І дуже важливо, щоб такі сервіси були доступні пацієнтам не тільки в комерційних лікувальних установах, а й в комунальних амбулаторіях і поліклініках.

еHealth ставить собі за мету отримання достовірної інформації про кількість пацієнтів, яких обслуговує сімейний лікар, а сучасні інформаційні технології дають змогу знизити і практично усунути можливість спотворення і фальсифікації даних про пацієнтів, яких “веде” лікар.