'; */?>
0 800 30 30 859-18пн-пт
Меню

Телемедицина. Світовий досвід та впровадження в Україні

27 Лис. 2020

Терміном телемедицина позначається поширення медичних послуг та інформації за допомогою сучасних електронних інформаційних технологій. Вона дозволяє здійснювати дистанційний контакт пацієнта і лікаря, догляд, консультування, нагадування, навчання, втручання, моніторинг і дистанційну госпіталізацію.

телемедицина

Нерідко цим терміном називають діагностику і моніторинг пацієнтів в умовах складної географії, відсутності транспорту і мобільності у пацієнтів, скорочення фінансування або нестачі персоналу. Крім того, його використовують для опису дистанційного навчання постачальників послуг, зустрічей, спостереження та презентацій лікарів, а також онлайн-управління інформацією та медичними даними.

Що таке телемедицина

Телемедицина – це і клініцисти, які обговорюють складний випадок по відеозв’язку, і роботизована хірургія у віддаленому режимі, і фізіотерапія, яка проводиться за допомогою цифрових інструментів моніторингу, прямої трансляції та комбінацій додатків, і обмін тестами між медичними установами, і домашній моніторинг за допомогою безперервної посилання даних про стан здоров’я пацієнта.

Засоби телемедицини можна розділити на два типи залежно від часу передачі інформації та взаємодії між залученими особами. Асинхронна телемедицина передбачає обмін попередньо записаними в різний час даними між двома або більше особами. Наприклад, пацієнт або медичний працівник, який до нього звернувся, відправляє опис медичного випадку електронною поштою експерту, який у відповідь відправляє висновок щодо діагнозу і оптимального лікування.

телемедицинские услуги

Телемедицина в реальному часі (синхронна телемедицина) вимагає одночасної присутності залучених осіб для негайного обміну інформацією, наприклад, у форматі відеоконференції. Як в синхронній, так і в асинхронній телемедицині інформація може передаватися у вигляді тексту, аудіо, відео або статичних зображень.

Застосування

Ось кілька прикладів застосування телемедицини:

  • Подальші візити. Використання медичного програмного забезпечення для рутинних подальших відвідувань не тільки більш ефективно для постачальників послуг і пацієнтів, але й скорочує число пропущених зустрічей, покращуючи результати лікування.
  • Лікування хронічних захворювань. Зростання кількості хронічних захворювань є серйозною проблемою для системи охорони здоров’я. Це одна з ключових сфер застосування телемедичного програмного забезпечення, оскільки дозволяє лікарям ефективніше контролювати процес лікування пацієнтів.
  • Профілактика. Боротьба з зайвою вагою і відмова від куріння є ключем до профілактики серцево-судинних і цілого ряду інших захворювань. Телемедицина може бути цінним інструментом для підтримки зв’язку між постачальниками медичних послуг і пацієнтами, профілактики боротьби зі шкідливими звичками.
  • Шкільна телемедицина. У школі діти можуть звернутися за допомогою до шкільної медсестри. Альтернативою може стати консультація з лікарем у віддаленому режимі. Провайдер медичних послуг в цьому випадку повинен підготувати точні інструкції для дитини, його батьків і персоналу школи.

телемедицина в мире

Переваги

На тлі широкого поширення цифрових технологій впровадження телемедицини не вимагає значних витрат. Найбільш витратними елементами системи стануть веб-камери та запуск захищеної бази даних, через яку здійснюється зв’язок пацієнта і лікаря. Крім того, важлива можливість зберігання великих обсягів медичних даних, стабільне інтернет-з’єднання і його безпека. Щоб виписувати рецепти, лікар повинен мати відповідну ліцензію. Використання телемедицини як альтернативи особистим візитам має безліч переваг як для пацієнтів, так і для постачальників медичних послуг. Для пацієнта це:

  • скорочення часу, витраченого на візит до лікаря;
  • конфіденційність;
  • відсутність контакту з іншими потенційно заразними пацієнтами.

Своєю чергою для постачальника послуг застосування засобів телемедицини дозволяє підвищити доходи й ефективність роботи персоналу, забезпечити ефективне спостереження за пацієнтами, а також скоротити число пропущених зустрічей і скасувань візитів. Дослідження, в яких проводилося пряме порівняння між телемедициною та іншими підходами до ведення пацієнтів, вказують на максимальну ефективність даного напрямку в таких областях, як радіологія, кардіологія (зокрема, ехокардіографія), дерматологія і домашня телемедицина.

домашняя телемедицина

Телемедицина у світі

Обладнання для дистанційного моніторингу пацієнтів з гострими і хронічними хворобами, зокрема, біометричні прилади для вимірювання частоти серцевих скорочень, артеріального тиску і рівня глюкози в крові, широко використовуються в економічно розвинених країнах – Німеччині, Великобританії, США, Канаді, Австралії, країнах Скандинавії та Бенілюксу. Прогнозується, що телемедицина докорінно змінить систему надання медичних послуг, перемістивши надання медичної допомоги з лікарень і клінік безпосередньо в будинки.

Своєю чергою в країнах з низьким рівнем доходу і в регіонах з обмеженою інфраструктурою засоби телемедицини використовуються головним чином для зв’язку медичних працівників з фахівцями, лікарнями і центрами третинної медичної допомоги. Навіть попри те, що недорогі сервіси телемедицини довели свою ефективність в клінічних умовах, вони не приймаються в значних масштабах через різні бар’єри. Нерідко пацієнтам і медичному персоналу потрібно пояснювати, що таке телемедицина.

Деякі пацієнти та медичні працівники активно чинять опір прийняттю моделей обслуговування, які відрізняються від традиційних підходів або місцевих практик, в той час, як іншим для ефективного використання засобів телемедицини не дістає елементарної IT-грамотності. На думку експертів WHO, найбільш значущими факторами тут залишаються мовні та культурні відмінності між пацієнтами, а також брак досліджень, що ілюструють економічні вигоди впровадження телемедицини. Суттєвою перешкодою для впровадження телемедицини залишається відсутність законодавчої бази, зокрема:

  • міжнародних документів, що дозволяють надавати послуги в різних юрисдикціях;
  • політик, які регулюють конфіденційність особистих даних пацієнтів і медичних даних;
  • правил аутентифікації медичних працівників, зокрема, у додатках електронної пошти;
  • документів, які регламентують відповідальність медичних працівників, які пропонують телемедичні послуги.

Український досвід

В Україні пілотні проєкти телемедицини вперше були запущені в Одеській, Харківській та Дніпропетровській областях ще на початку 2000-х років. Ці інформаційні системи працювали переважно у форматі «лікар-лікар». У прийнятому у 2017 році законі, спрямованому на підвищення ефективності охорони здоров’я в регіонах, одна з головних ролей відводилася саме телемедицині.

У сегменті «лікар-лікар» в щоденній роботі відмінно зарекомендували себе IT-платформи. Наприклад, телемедична платформа Medinet дозволяє лікарям районних лікарень отримувати експертну підтримку вузькопрофільних фахівців обласних медустанов. Взаємодія здійснюється на чотирьох рівнях – населений пункт – район – область – країна. Останній практикує столична дитяча лікарня Охматдит.

В Україні понад 45% населення має хронічні захворювання і змушене звертатися до лікаря 3-4 раз на рік. За оцінкою 2017 року 30,8% населення країни складають жителі сіл і невеликих міст. Через брак часу і географічної віддаленості багато з них не можуть дозволити собі повноцінний візит лікаря, вважаючи за краще заліковувати дрібні хвороби та травми самостійно. Джерелом неправильного діагнозу часто стає інтернет. Телемедицина може стати тут альтернативою, особливо в період пандемії, коли люди вважають відвідування клініки занадто ризикованим.

Мобільний проєкт Doctor Online, який реалізовується в партнерстві з оператором мобільного зв’язку «Київстар», дозволяє проводити первинну консультацію в режимі онлайн. Потім система призначає лабораторні дослідження і препарати. За результатами аналізів може бути призначений повний курс лікування, який проходить під контролем лікаря.

Складно переоцінити значення телемедицини на тлі пандемії Covid-19. За інформацією аудиторською компанією з «великої четвірки» PwC, у 2020 році 35% випадків використання телемедицини в США були пов’язані з діагностикою, або лікуванням коронавірусу. У квітні 2020 року компанія провела опитування, з’ясувавши, що 5% потенційних пацієнтів в США вперше скористалися послугами телемедицини саме під час пандемії коронавірусу. Це 16,5 млн пацієнтів, 88% з яких планують скористатися послугами телемедицини в майбутньому.