Етап «Навчання»
Етап навчання в процесі впровадження медичної інформаційної системи необхідно спеціально планувати відповідно до особливостей кожного конкретного лікувально-профілактичного закладу.
Від того, наскільки ефективно проведене навчання, залежить наскільки швидко організація почне отримувати позитивні ефекти автоматизації.
Ми орієнтуємося на індивідуальний підхід до кожного замовника в процесі надання послуг з навчання, враховуємо унікальні вимоги та особливості кожного. Узагальнюючи наш досвід, можна сказати, що навчання відбувається за чотирма основними схемами, які описані нижче.
1. Виділений фахівець по системі
Замовник визначає відповідального співробітника у своїй організації, до функцій якого входить повноцінне знання системи, вміння користуватися і працювати у всіх модулях системи, здійснювати підтримку користувачів системи, здійснювати навчання користувачів роботі в системі, здійснювати користувацьке налаштування системи, адмініструвати права доступу користувачів в системі. Оптимальним варіантом буде поєднання функцій такого фахівця з функціями системного адміністратора комп’ютерних систем замовника для невеликих медустанов, і без суміщення для великих установ, з кількістю співробітників від 100 чоловік.
Наші фахівці проводять повноцінне навчання виділеного співробітника по всіх розроблених модулях і компонентах, включаючи функції адміністрування та налаштування. Ми також надаємо методичні рекомендації в усному вигляді для подальшого навчання, яке проводитиме виділений фахівець.
Навчання проводиться на території та на стендах виконавця або віддалено за використання технічних і програмних засобів зв’язку. Особливістю цієї форми навчання є те, що фахівець замовника бере участь у всіх процесах впровадження, навчання проводиться по ходу впровадження і підкріплюється практичними навичками, консультації проводяться в процесі роботи без затримок. Навчання за часом прив’язується до план-графіку робіт і не вимагає додаткових часових витрат наших інженерів і як наслідок – фінансових витрат для замовника. Подальше навчання персоналу проводить вже виділений фахівець замовника за зручним для організації графіком навчання з урахуванням внутрішніх процедур, ресурсів і потреб. Такий спосіб навчання ми здійснюємо для наших замовників безкоштовно.
Індивідуальне навчання окремих користувачів не входить в рамки даної схеми, здійснюється і оплачується окремо згідно з тарифами виконавця на індивідуальне навчання.
2. Виділені спеціалізовані фахівці
Замовник визначає групу виділених спеціалізованих відповідальних співробітників у своїй організації, до функцій яких входить повноцінне знання певних спеціалізованих модулів і компонент системи, вміння користуватися і працювати в цих модулях, здійснювати навчання та підтримку користувачів подібної спеціалізації. Під спеціалізацією розуміється функціональна специфіка співробітників замовника, наприклад лікарі, медсестри і т. д.
Ми проводимо повноцінне навчання виділених спеціалізованих співробітників по всіх спеціалізованих модулях і компонентах. Виконавець надає методичні рекомендації в усному вигляді для подальшого навчання, яке проводитимуть виділені спеціалізовані співробітники для своїх груп.
Також, як і в попередній схемі, навчання може проводиться на території та на стендах виконавця або безпосередньо на робочому місці виділеного спеціалізованого співробітника за графіком, що орієнтований на план-графік робіт з впровадження.
Така форма навчання є платною послугою, вартість якої залежить від кількості осіб в групі. Форма навчання по спеціалізованим групам підійде для медичних установ середнього розміру і з високим рівнем комп’ютерної грамотності, а також при високій мотивації співробітників до навчання та використання нових технологій у своїй роботі.
Індивідуальне навчання окремо неспеціалізованих користувачів не входить в рамки даної схеми. Також ми не навчаємо такі групи користувачів навичкам адміністрування МІС «ЕМСІМЕД»в цілому.
3. Групове навчання за наявності технічної можливості у замовника
Наші фахівці проводять групове навчання співробітників замовника на його території. Групи формуються відповідно до функціональної спеціалізації, наприклад лікарі, медсестри і т. д. Розмір груп обмежений розмірами аудиторії, в якій проводиться навчання.
При виборі такого способу навчання ми просимо наших замовників забезпечити організаційні та технічні можливості для проведення групового навчання на своїй території:
- надати виділене приміщення, достатнє для розміщення групи учнів в заявлених розмірах групи;
- забезпечити електрифікацію робочого місця викладача у виділеному приміщенні;
- забезпечити у виділеному приміщенні підключення комп’ютера тренера до комп’ютерної мережі з доступом до системи «ЕМСІМЕД» і серверів;
- забезпечити поверхню (екран, стіна) для проектування зображення з комп’ютера тренера;
- забезпечити явку на навчання всієї заявленої групи користувачів відповідно до графіку навчання;
- забезпечити ранній доступ викладача у виділене приміщення (на 1 годину) для попередньої підготовки і налаштування робочого місця тренера.
4. Групове навчання на території виконавця
Виконавець проводить групове навчання співробітників замовника на своїй території. Групи формуються відповідно до функціональної спеціалізації, наприклад лікарі, медсестри і т. д. Розмір групи обмежений 8-ма учасниками.
При такій формі навчання замовник повинен забезпечити:
- явку на навчання всієї заявленої групи користувачів відповідно до графіку навчання;
- забезпечити віддалений доступ до системи, встановленої у замовника за допомогою мережі інтернет шляхом спеціальних технічних чи програмних засобів.
Індивідуальне навчання окремих користувачів не входить в рамки даної схеми, здійснюється і оплачується окремо згідно з тарифами виконавця на індивідуальне навчання.
Дві останніх схеми навчання орієнтовані на великі медичні установи з великою кількістю співробітників. Вибір тієї чи іншої схеми залежить від того, чи є у замовника місце, що підходить для організації групового навчання.
При плануванні навчання великих груп, незалежно від місця проведення навчання, є ряд питань, які необхідно вирішити на адміністративному рівні замовника:
- Навчання проводиться з відривом від робочого місця, відповідно співробітник протягом певного часу не зможе виконувати роботу по своїх прямих обов’язках. Необхідно забезпечити заміну на робочому місці. Цю задачу зручно вирішити за допомогою створення декількох взаємозамінних груп.
- Після теоретичного курсу і демонстрацій під час навчання співробітникам необхідно застосувати знання на практиці. Зазвичай перший практичний досвід породжує деяку кількість запитань і виникає необхідність надати додаткові консультації. Таких проблем можна уникнути, якщо запланувати навчання однієї групи в два етапи: теоретичний (перший, як правило, 4-6 годин на модуль) і консультаційний (другий, зазвичай 2-3 години), під час якого проводиться сесія запитань-відповідей по практичному досвіду.
- Навчання великих груп користувачів неможливо проводити під час робіт з впровадження, тому на навчання виділяється окремий період часу. Незалежно від схеми навчання, може статися так, що співробітники замовника мають можливість навчатися тільки у позаробочий час. Ми можемо поводити навчання у зручний для замовника час, включаючи вихідні та свята, але таке навчання буде коштувати дещо дорожче. Також, за бажанням замовника, ми можемо надати послугу фінального тестування за результатами навчання. Вимоги та методика тестування співробітників розробляються спільно із замовником та узгоджуються з планом навчання.
Оцінка процесу навчання проводиться з урахуванням всіх тонкощів роботи установи замовника, вимог і побажань до навчання, доступних ресурсів замовника. Ми завжди раді запропонувати нашим замовникам наш досвід у складанні планів навчання, оптимальних з точки зору фінансів, часу і результату.